Esitelmäkutsu - Call for Papers

Automaatiopäivät 25.-26.3.2025, Hotelli Torni, Tampere

Automaatiopäivät 2025 on Suomen Automaatioseuran tärkein automaatiota sekä digitalisaatiota käsittelevä seminaari. Vuonna 2025 kiinnitetään erityistä huomiota älykkääseen ja turvalliseen automaatioon. Esityksiä toivotaan laajasti automaation eri osa-alueilta. Seminaari on opetuksen, tutkimuksen ja elinkeinoelämän erinomainen verkostoitumistapahtuma.

Älykäs ja turvallinen automaatio koskettaa kaikkia automaation sovellusalueita tehtaista ja teollisista prosesseista hajautettuun energiantuotantoon ja energiatehokkaaseen rakennusautomaatioon. Älykäs sähköverkko, kulutusjoustot, bioprosessit ja energian varastointi­ ja muuntoprosessit tulevat vaatimaan entistä älykkäämpää mutta samalla turvallista, tietoturvallista ja resilienttiä toimintaa. Tutkimustahoja ja yrityksiä erityisesti haastetaan esittelemään teollisen mittakaavan ratkaisuja.

Esitelmiä toivotaan kuitenkin laajasti automaation osa-­alueilta.

Aihealueina mm:

• Autonomiset järjestelmät

• Tekoäly ja koneoppiminen

• Esineiden Internet (IoT), reunalaskenta (edge) ja pilvipalvelut (cloud)

• Automaation tietoturva

• Koulutus ja elinikäinen oppiminen

• Säätöteoria ja systeemitekniikka

• Mallinnus ja simulointi

• Ihmiskeskeinen automaatio

• Digitaaliset kaksoset (Digital twins)

• Ympäristöön liittyvät sovellukset

• Energiaan liittyvät ratkaisut

• Prosessiautomaatio ja säätö

• Robotiikka ja koneautomaatio

• Rakennusautomaatio

Esitelmäkutsu pdf-muodossa

Esitelmäkutsu pdf-muodossa ladattavissa tästä

Kirjoitusohjeet

1. Teollisuuspaperit ja lyhyet paperit, jonka voi kirjoittaa suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi ja joka hyväksytään laajennetun abstraktin perusteella. Mielenkiintoiset tapausselostuksetkin ovat tervetulleita!

2. Tieteelliset artikkelit englanniksi, hyväksytään esitettäviksi laajennetun abstraktin pohjalta. Kirjoittajat lähettävät myöhemmin artikkelin Applied Sciences ­lehden erikoisnumeroon ja laajennettu abstrakti julkaistaan osana konferenssijulkaisua. Lehtiartikkelin lähetys ja arviointi toteutetaan lehden käytäntöjen mukaisesti.

Tilaisuuden kieli

• Keynote esitelmät ovat englanniksi

• Keynoteja lukuun ottamatta seminaari etenee rinnakkaisissa sessioissa, joita on arviolta kolme samaan aikaan. Sessioista osa on kokonaan englanniksi, osa sekakielisiä ja osa kokonaan suomeksi. Taataan että aina on vähintään yksi kokonaan englanninkielinen sessio ja taataan puhujille, että esityksen voi pitää kokonaan englanninkielisessä sessiossa.

Aikataulu

• Otsikko ja abstrakti: 15.11.2024

• Hyväksymisilmoitus: 31.1.2025

• Lopulliset paperit, laajennetut abstraktit ja tieteelliset artikkelit: 7.3.2025

Julkaisut

• Teollisuuspaperit julkaistaan verkkojulkaisuna osoitteessa www.automaatioseura.fi/julkaisut

• Vertaisarvioidut ja hyväksytyt artikkelit julkaistaan Applied Sciences ­lehden erikoisnumerona.

Oikeus muutoksiin pidetään.