TEKSAS-Rangerin Wapputerveiset

"Päädyin opiskelemaan automaatio- ja systeemitekniikkaa. Joudun myöntämään vanhempieni olleen oikeassa ja minun väärässä, sillä tämä koulu, opinnot ja yhteisö on ollut yksi elämäni parhaista valinnoista."

Morjens!

Olen Arttu Pohja, kolmannen vuoden kandiopiskelija Aalto-yliopistossa ja Automaatio- ja systeemitekniikan killan TEKSAS-Ranger eli TEK- ja SAS-yhteyshenkilö. SAS-yhteyshenkilönä toimin siltana Suomen Automaatioseuran ja Automaatio- ja systeemitekniikan killan välillä. Tavallisesti tämä tarkoittaa SASin toimintaan sekä hallituksen kokouksiin osallistumista ja erityisesti opiskelijoiden ajatusten esille tuomista ja edustamista. Yhteistyön esimerkkinä SAS tarjosi avustusta killan kotimaan excursiolla Aalto-yliopiston ja Tampereen teknillisen yliopiston automaatio-opiskelijoiden tavatessa.

Jo pienestä pitäen vanhempani sanoivat, että minusta tulisi diplomi-insinööri. Ihan hyvä veikkaus vähän hiljaiselle, fysiikasta ja tietokoneista pitävälle pojalle. Minä puolestani haaveilin olevani lentäjä, tai kenties kokki. Lentäjänä pääsisin kiertämään maailmaa ja näkemään upeita paikkoja. Kokkina voisin luoda herkullisia ruokia ja (tärkeimpänä) syömään niitä. No, lopulta kävi kuten vanhempani olivat ennustaneet ja päädyin opiskelemaan automaatio- ja systeemitekniikkaa. Joudun myöntämään vanhempieni olleen oikeassa ja minun väärässä, sillä tämä koulu, opinnot ja yhteisö on ollut yksi elämäni parhaista valinnoista.

Hain yliopistoon heti lukiosta päästyäni. Tiesin haluavani opiskella tekniikkaa, mutten tarkalleen millaista. Harkitsin useita vaihtoehtoja: sähkötekniikkaa, tuotantotaloutta ja tietotekniikkaa. Minua kiinnosti erityisesti ohjelmistokehitys ja koodaaminen. Miksen siis hakenut tietotekniikkaan, vaan päädyin automaatioon? Automaatio on poikkitieteellistä ja sisältää myös ohjelmoimista. Lisäksi mielikuvat roboteista ja itseajavista autoista houkutteli. Tajusin myös, että haku-uudistuksen myötä pääsisin automaatiolle pelkillä ylioppilaskirjoitusten arvosanoillani, jolloin saatoin välttää koko valintakokeen tekemisen ja keskittyä kesälomasta haaveiluun. Tietotekniikka on minulla sivuaineena ja täydentää pääaineopintojani mukavasti. Sain myös ensi kesäksi kesätyön ohjelmoimaan tutkimuslaitteita koululle ja näin voin yhdistää tietotekniikan ja automaation.

Olen yllä maininnut sanan ”kilta” pariin otteeseen. Kilta on teekkarien ainejärjestöistä yleensä käytetty nimitys, toisin sanoen saman alan opiskelijoiden yhteisö. Kilta muun muassa järjestää tapahtumia ja pitää sisällään myös virkoja: puheenjohtaja, yrityssuhdevastaava, opintomestari jne. Olen alusta asti ollut aktiivisesti kiltatoiminnassa mukana järjestämässä tapahtumia huvitoimikunnassa, ajamassa opiskelijoiden etua opintotoimikunnassa ja nyt pitämällä suhteita yllä TEKiin ja SASiin. Tämä osui kohdalleni kolmantena opiskeluvuotenani kun ystäväni Roope, edeltäjäni, kysyi kiinnostaisiko minua ryhtyä uudeksi TEKSAS-Rangeriksi. Lähdin mukaan, sillä tässä vaiheessa opintojani ajattelin, että on korkea aika perehtyä automaation nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin. Kokouksissa onkin keskusteltu automaation kehityksestä, mutta vielä hyödyllisempänä olen kokenut ns. oikeaan maailmaan tutustumisen. Opiskelukavereiden kanssa tehtävät projektit ja kokoukset ovat erityyppisiä ja oikeastaan vasta SAS on ollut ensikosketukseni ”oikeaan maailmaan”. Työelämässä kokoustaminen on arkipäivää, ja sen näkeminen miten asiat hoidetaan on varmasti eduksi tulevaisuudessa.

Korona vaikuttaa nyt kaikkien vapunviettoon. Ainakin itse olen vähän katkera, etten pääse juhlimaan vuoden parasta tapahtumaa, vielä. Koronakaan ei pysty perumaan teekkarien Wappua, jota tänä vuonna juhlitaan poikkeuksellisesti syksyllä. Tätä odotan ja kaikesta huolimatta toivotan lukijoille simanmakuista ja hauskaa Wappua!

Kategoriat: Automaatioseura yleinen

Kirjoittaja on Aalto-yliopiston opiskelija ja TEKSAS-Ranger eli TEK- ja SAS-yhteyshenkilö Automaatio- ja systeemitekniikan killassa.

Ole ensimmäinen kommentoija

Kirjoita kommentti