Aika hakea koulutuspaikkaa!

Yliopistojen ja korkeakoulujen yhteishakuaika on 20.3-3.4, eli nyt on se aika vuodesta, kun pitäisi päättää mitä tehdä, kun tulee isoksi. Seurasin viime vuonna lähietäisyydeltä, kun esikoiseni mietti tulevaa opintokohdetta. Tyttäreni päätti jo aikaisin (isänsä iloksi) että hänestäkin tulee insinööri, mutta vielä aikaisemmin, että hän ei halua isäänsä opettajaksi (isukilta hillitympiä tunteenilmaisuja). Joten haku suuntautui jonnekin muualle kuin Åbo Akademiin. Vaihtoehtoja kuitenkin oli. Kummitäti asuu Helsingissä ja julkiset yhteydet Turusta Itä-Suomen pääkaupunkiin ja takaisin sivistyksen kehtoon ovat erinomaiset, joten Otaniemi vaikutti houkuttelevalta.

Kysyin tyttäreltä kiinnostaisiko häntä sähkö- ja automaatiotekniikka. Se olisi varmaan minun valintani, jos nyt joutuisin valitsemaan. Sähkö ei kuitenkaan kuulemma houkutellut ja isukin valinnat ovat aina hieman epäilyttäviä. Ei sitten, automaatioaineita luetaan kaikkien insinöörikoulutuksien yhteydessä, joten no hätä! Valaistuminen voi vielä tapahtua myöhemmässä vaiheessa. Sitä paitsi laaja-alaista osaamista tarvitaan oikeasti automaatioalalla.

Jossain vaiheessa tyttäreni alkoi kiinnostua bioinformaatioteknologiasta. Heillä onkin aika mielenkiintoisia tutkimusaiheita, kuten esimerkiksi cure for cancer ja muita vastaavanlaisia. Ala näyttäytyi tyttärelle aika ohjelmointipainotteisena, joten se ei ollutkaan oikea valinta hänelle.

Hakuaika alkoi kuitenkin pikkuhiljaa tulla vastaan, joten jotain piti valita. Luulin, että hän valitsisi teknillisen fysiikan, mutta ei, viime hetkellä hän vaihtoi kemiantekniikkaan. Yllättäen samaan alaan siis kuin isänsä aikanaan, mikä kuulemma valkeni vasta jälkeenpäin.

Harva valinta on kuitenkaan peruuttamaton. Kevään normaalin haun lisäksi voi kanditutkinnon jälkeen vaihtaa toiselle alalle maisteritasolla ja halutessaan myös toiseen yliopistoon. Ja ainakin Aalto-yliopistossa on mahdollista tehdä sisäinen vaihto, jos opiskelumenestys on ollut tarpeeksi hyvä. Myös hakukohteen sisällä on valinnan varaa, esimerkiksi kemiantekniikassa voi lukea paljon kemiaa, tai sitten keskittyä toisenlaisiin aineisiin kuten prosessitekniikkaan ja automaatioon (nimimerkki kokemusta on jälkimmäisestä). Voi myös lukea laajasti vähän kaikkea.

Valintojen tekeminen on vaikeata, joten toivotan kaikille kevään opintoihin hakijoille onnea ja hyviä valintoja, jotka tehdään osoitteessa opintopolku.fi. Kuten ehkä on jo ilmennyt, insinööriopinnot ovat mielestäni esimerkki hyvistä valinnoista. Automaatiota tullaan tarvitsemaan tulevaisuudesta, insinöörialasta riippumatta. Tulevaisuudessa todennäköisesti jopa alasta riippumatta.

Liity SAS:n jäseneksi täältä

Kategoriat: Koulutus

Suomen Automaatioseura ry:n hallituksen jäsen, Säätötekniikan akatemialehtori, Åbo Akademi
Åbo Akademilla on DI-koulutusohjelma kemian- ja prosessitekniikan sekä tietotekniikan alalla, www.abo.fi.

Ole ensimmäinen kommentoija

Kirjoita kommentti