Automaation tulevaisuus – tekoälyä pilvessä? Terveisiä Automaatiopäiviltä.

Automaatiopäivät järjestettiin 23:tta kertaa Oulussa Sokos Hotelli Arinan tyylikkäissä seminaaritiloissa kauppakeskus Valkeassa. Automaatiopäivät olivat nyt toista kertaa ”maakuntakierroksella”, joka jatkunee kahden vuoden päästä Tampereella.

Noin puolet 60 esityksestä käsittelivät nousevia tietotekniikkaan pohjautuvia automaatioratkaisuja, kuten tekoäly, digitaaliset kaksoset, IoT, pilvilaskenta tai autonomiset järjestelmät. Prosessiautomaation teemoissa korostuivat säätötekniikan ja kunnonvalvonnan sovellukset.

Keynote-puhuja Heli Helaakoski VTTltä käsitteli autonomisten järjestelmien näkymiä. Uusia ja kehittyviä autonomisia sovelluksia oli toteutettu esim. autoissa, työkoneissa, roboteissa, droneissa sekä erilaisissa ohjelmistoratkaisuissa. Kari Koskinen Aalto-yliopistosta toi esille näkemyksen, että autonomiset sovellukset ovat periaatteeltaan monimutkaisempia automaatioalgoritmejä. Keynote-puhuja Mikko Viitaila Microsoftilta tarkasteli omassa puheenvuorossaan pilvilaskentaa ja pilvisovellusten tietoturvaa sekä eettisiä kysymyksiä tekoälyyn pohjautuviin ratkaisuihin liittyen. Koneoppimisen sovelluksista Mikko nosti esille hahmontunnistuksen, konelukemisen, konekääntämisen sekä keskustelun. Onnistuneena IoT-sovelluksena oli myös Azuren päälle rakennettu Train Dna-avustava kunnonvalvontaratkaisu junaliikenteen kunnossapitoon Sydneyssä.

Automaation tulevaisuus – tekoälyä pilvessä? — mielenkiintoinen paneelikeskustelu

Seminaarin otsikon mukaista kysymystä pohdittiin Jean-Peter Ylénin (VTT) juontamassa paneelikeskustelussa. Tiivistelmänä keskustelusta voisi todeta, että tekoäly ja pilvilaskennan menetelmät kehittyvät nopeasti. Näitä menetelmiä voidaan soveltaa muihinkin automaation haasteisiin. Autonomisten järjestelmien luotettavuus, siis kyky toimia täysin itsenäisesti, on luokkaa 95%. Tämän viimeisen viiden prosentin poistaminen tulee viemään huomattavasti aikaa, tosin varsin itsenäisiä koneita on jo esimerkiksi maataloudessa sekä muissa työkoneissa. Puhujista VTTn tutkimusprofessori Heikki Ailisto kertoi valtioneuvostolle laaditusta Tekoälyn kokonaiskuva-raportista, joka löytyy 17.5.2019 osoitteesta: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161282/4-2019-Tekoalyn%20kokonaiskuva.pdf. Tuula Ruokonen Valmetilta toivoi yrityksiltä nopeutta sovellusten kaupallistamisessa demovaiheen jälkeen. Julkisen sektorin sovellusten lisääminen edellyttää parannusta datan laatuun sekä IT-intran parantamista.

Automaatiopalkinto 2019 julkistettiin, kunniamerkkejä myönnettiin

Perinteinen automaatiopalkinto myönnettiin seminaari-illallisen yhteydessä Normet SmartSpray -järjestelmän kehittäneelle työryhmälle. Työryhmään ovat kuuluneet VTTltä Markku Järviluoma ja Pekka Isto. Exertukselta Juha Viitanen sekä Normetilta Heikki Huttunen, Jari Bovellan sekä Kalle Määttä. SmartSpray hyödyntää laaja-alaisesti koneautomaation ja robotiikan tekniikoita ja menetelmiä, tehostaa ja helpottaa ruiskubetonoinnin operaattorin työtä ja vie betoniruiskutusta kohti automatisoitua betoniruiskutusta. Erityisen ansiokasta työtä Automaatioseuran piirissä kunnioitettiin jakamalla kultaiset ansiomerkit Olli Ventalle sekä Leena Yliniemelle.

Kategoriat: Automaatioseura yleinen

Tero Hietanen