SRY ja SAS Webinar: Robottijärjestelmien virtuaalinen käyttöönotto

8.9.2021 16:00 - 8.9.2021 17:00

Webinaarisarjan seuraavassa osassa käsittelemme virtuaalimallien ja digitaalisten kaksosten hyödyntämistä robottisolujen käyttöönotossa. Käymme läpi esimerkkien avulla miten modernit simulointiohjelmistot tarjoavat merkittävää ajansäästöä robottisolujen käyttöönotossa.  Aihetta avaavat Fastems Oy:n ja Roboco Oy:n asiantuntijat.

Avaus
Jyrki Latokartano, Suomen Robotiikkayhdistys ry

Robottijärjestelmän virtuaalinen käyttöönotto
Mikko Ukkonen, Fastems Oy

Offline-ohjelmoinnilla voidaan saavuttaa tilanne, jolloin teollisuusrobotti pystytään käyttöönottamaan virtuaalisesti ilman fyysistä laitetta. Robottijärjestelmän virtuaaliseen käyttöönottoon liittyy kuitenkin usein myös muita ohjausjärjestelmiä, kuten esimerkiksi soluohjaimena toimiva PLC tai Fastemsin oma Manufacturing Management System -ohjelmisto. Esityksessä käydään läpi miten Fastems tutkii virtuaalisen käyttöönoton mahdollisuuksia ja hyödyntää offline-ohjelmointia robottien etä-käyttöönotoissa.

Fastems toimittaa älykkäitä automaatioratkaisuja metallintyöstökoneille ja metallintyöstön apuprosesseille. Fastems on perheomisteinen yritys, jolla on 40 vuoden kokemus automaatiosta ja yli 4000 asennettua järjestelmää päämarkkina-alueilla Euroopassa, Pohjois-Amerikassa sekä Aasiassa. Fastems missio on auttaa metallialan valmistajia parantamaan tuottavuutta ja kannattavuutta. Fastemsin pääsovellusalueet ovat paletti- ja robottiautomaatio perustuen Fastems MMS ohjelmistoon. Fastems tarjoaa myös ratkaisuja stand-alone työstökoneiden tuotannon- ja resurssien suunnitteluun, sekä kattavia huoltopalveluja..

Virtuaalisen käyttöönoton kokemukset ja hyödyt
Oskari Hakaluoto, Roboco Oy

Virtuaalinen käyttöönotto on terminä yleistynyt, mutta mitä tarkoittaa virtuaalinen käyttöönotto robottijärjestelmien osalta ja milloin siitä on eniten hyötyä? Virtuaalisesta käyttöönotosta puhuttaessa usein keskitytään liikeratojen simulointiin ja liikkeiden ennalta ohjelmointiin, mutta virtuaalista käyttöönottoa voidaan tehdä myös laajemmin ja saavuttaa näin myös lukuisia muita hyötyjä.

Roboco on teollisuusrobotteihin keskittynyt, älykkäisiin ohjelmistoihin ja ohjaukseen erikoistunut yritys. Robocon tiimillä on pitkä kokemus robottijärjestelmien suunnittelusta ja käyttöönotosta virtuaalisten apuvälineiden avulla. Webinarissa kerrotaan kokemusperäisiä esimerkkejä erilaisista virtuaalisen käyttöönoton muodoista ja esitellään hyötyjä, joita virtuaalisen käyttöönoton avulla on saavutettu.

Q&A

Webinaari on maksuton, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumisen täällä

Lisätietoja: office [at] automaatioseura.fi, puh. 050 4006624

Tervetuloa webinaariin!