Konenäköpäivä 2023

8.11.2023 10:00 - 8.11.2023 11:40

Sulautetut konenäköjärjestelmät teollisuudessa ja tutkimuksessa

Aika: Keskiviikko 8.11.2023 klo 10:00 – 11:40
Paikka: MX-System-lava, Teknologia 23 -messut, Pasilan Messukeskus, Helsinki
Muista rekisteröityä kävijäksi Messukeskuksen sivuillahttps://teknologia.messukeskus.com

Ohjelma

10:00 – 10:20 Heikki Hyyti, Suomen Automaatioseuran Konenäköjaoston puheenjohtaja;
tutkija, Paikkatietokeskus FGI, Maanmittauslaitos

Suomen Automaatioseuran Konenäköpäivä -seminaarin avaus

Konenäköpäivä kerää yhteen suomalaisia konenäön ammattilaisia niin yrityksistä kuin oppilaitoksistakin. Tämän vuoden teema on sulautetut konenäköjärjestelmät teollisuudessa ja tutkimuksessa. Seminaarin avauksen yhteydessä Heikki Hyyti esittelee Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen kehittämiä konenäkö- ja laserkeilausjärjestelmiä sekä tutkimushankkeita esimerkiksi autonomisen ajamisen ja metsäkoneautomaation tutkimuksessa.

10:20 – 10:40 Sami Lehtonen, Tuotepäällikkö, Sick Oy

Tekoälyalgoritmit laadunvarmistuksessa

Tehokas syväoppiminen voi mullistaa automaation perinteisestä tietojen määrittämisestä päätöksenteon kannalta ja tiettyjen sääntöjen soveltamisesta. Sen sijaan se perustuu esimerkkeihin ja mahdollistaa algoritmin itsenäisen päätöksenteon. Tämä koulutusperusteinen lähestymistapa on huomattavasti nopeampi ja tehokkaampi kuin manuaalinen ohjelmointi. Helppokäyttöiset syväoppimistyökalut mahdollistavat ongelmaan perehtyneiden käyttäjien itsenäisen ratkaisun ilman syvällistä ohjelmointiosaamista. He tietävät parhaiten, mikä on olennaista ratkaisulle ja osaavat valita sopivat koulutusesimerkit. Työkalujemme avulla tekoälyn kouluttaminen on intuitiivista ja mahdollistaa erittäin tarkan ja yksilöllisen tehtävän ratkaisemisen.

10:40 – 11:00 Mirka Leino, yliopettaja, Satakunnan ammattikorkeakoulu;
johtava tutkija, RoboAI tutkimus- ja tuotekehityskeskus

Robotiikka akatemian opiskelijat konenäön lähettiläinä yrityksissä

Esityksessä tutustaan Satakunnan ammattikorkeakoulun RoboAI yhteiskäyttölaboratoriossa toimivaan Robotiikka Akatemiaan, jossa sähkö- ja automaatiotekniikan opiskelijat suorittavat opintojaan tekemällä yrityksille erilaisia TKI-projekteja. Konenäköprojektit ovat yhtenä isona osana näiden opiskelijoiden tekemistä. Projektien kautta yrityksillä on mahdollisuus saada riippumatonta, kokeiluihin ja testeihin perustuvaa tietoa ja esimerkkisovelluksia, kun opiskelijat ratkovat heille tuotuja ongelmia tai kehittämistarpeita. Esityksessä katsotaan muutamia esimerkkejä Robotiikka Akatemiassa toteutetuista konenäköprojekteista.

11:00 – 11:20 Mika-Petteri Kuro, CEO, Helmee Imaging

Konenäkö laadunvalvonnassa - kiiltävät monimuotoiset kappaleet

Konenäköä on käytetty laadunvalvonnassa jo kauan eikä siinä sinänsä ole mitään ihmeellistä. Sovellusalue - kiiltävät kaarevat kappaleet -tekevät konenäön soveltamisesta hieman haastavaa, mutta ei mahdotonta. Automaatiota ylipäänsä sovelletaan toistuviin tehtäviin, jossa usein vaaditaan myös tarkkuutta. Kappaleiden pintalaatu on joissakin kohteissa, kuten esimerkiksi autoteollisuudessa monin paikoin välttämätöntä, joko toiminallisuuden takia, tai ihan puhtaasti dekoratiivisista syistä. Autoteollisuuden suurehkot tuotantomäärät, monimuotoiset kiiltäväpintaiset kappaleet ja vaadittu tarkkuus asettavat suunnittelustandardit, joihin kaikki eivät yrityksestä huolimatta yllä.

11:20 – 11:40 Jalmari Vaissi, Head of Sales, West Europe, Basler AG

Sulautetut konenäköjärjestelmät

Basler Pylon SDK rajapinnan helppous ja monipuolisuus kameroiden konfiguroinnissa.
Gstreamer ja Deepstreamer SDK kun käytetään NVIDIA tekoälykiihdyttimiä.

Videotallenne

Kaikki Suomen Automaatioseuran Konenäköjaoston, Vision Club of Finlandin jäsenet ovat myös tervetulleita tämän tapahtuman jälkeen pidettävään Vuosikokoukseen:

Tarjoamme lounaan Messukeskuksessa vuosikokoukseen osallistuville jäsenillemme.

Kiitämme tarjoilujen mahdollistamisesta Roima Intelligenceä, Sickiä, ja Lateral Engineä.