SAS Webinar: Miten moniteknologinen keksintö viedään kaupalliseksi tuotteeksi? – esittelyssä kaksi huipputeknistä automaatioalan tuotetta ja niiden kehitysprosessit

27.8.2020 16:00 - 27.8.2020 17:00

Suomen teknologiaosaamisen taso on korkea, meillä on taitavia ja luovia huippuosaajia ja uusia huipputeknologisia keksintöjä osataan viedä tuotteiksi asti. Uutta huipputeknologiaa kuvaa se, että niissä yhdistetään useita erilaisia teknologioita yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Moniteknisen innovaation kehittäminen kaupallisesti menestyväksi tuotteeksi ei ole aina suoraviivaista, vaan vaatii paljon työtä ja osaamista monella osa-alueella. Tarvitaan taloudellista osaamista, jotta koko projekti voidaan edes rahoittaa, mutta myös moninaista teknistä tietämystä ja kykyä, sekä visio siitä kenelle tuote myydään ja minkälainen palvelukokonaisuus tuotteen ympärille luodaan.

Tässä webinaarissa tutustumme kahteen huipputekniseen automaatioalan tuotteeseen ja niiden kehitysprosessiin. Sandvikin AutoMine® on jo valmis tuoteperhe, jonka teknologioiden kehitys on aloitettu tutkimushankkeissa jo vuosikymmeniä sitten. Tuote mahdollistaa työkoneen autonomisen ajamisen ja etäohjauksen kaivoksessa. Toisessa esityksessä kuulemme uudemmasta innovaatiosta, maailman parhaan autonomisen ajamisen startupin, Sensible 4:n ohjelmistosta, joka mahdollistaa autonomisen ajamisen liikenteen seassa myös huonossa säässä. Molemmissa autonominen ajaminen perustuu laserkeilaukseen ja konenäköön, mutta toimivaan tuotteeseen tarvitaan paljon muutakin.

16:00
Alustus ja avaussanat (katso tallenne linkistä)
Heikki Hyyti, Tutkija, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus (FGI), Suomen Automaatioseuran Konenäköjaoston puheenjohtaja

16:10
Sandvik AutoMine®, matka teknologiakonsepteista kaupalliseksi menestykseksi (katso tallenne linkistä)
Jarkko Ruokojärvi, Automaatio-yksikön liiketoiminan kehitysjohtaja, Sandvik Mining and Rock Technology

Sandvik Mining and Rock Technology on kaivoslaitetoimittaja sekä pitkällä kokemuksella maanalaisten liikkuvien kaivoskoneiden automaatiojärjestelmien globaali markkinajohtaja. Sandvikin AutoMine-järjestelmän kehitys aloitettiin 1990-luvulla, minkä jälkeen se on laajentunut tuoteperheeksi, joka edelläkävijänä on keskeisessä roolissa ollut tuomassa automaation ja digitalisaation kaivostoimintaan. Esityksessä käydään läpi AutoMinen kehitys- ja tuotteistuspolkua, nykytarjontaa sekä teknologian tulevaisuuden näkymiä.

16:35
Sensible 4, automaattiajoa kaikissa olosuhteissa (katso tallenne linkistä)
Jussi Suomela, liiketoimintajohtaja, Sensible 4 Oy

Sensible 4 on ohjelmistoyritys, joka kehittää automaattisen ajamisen ohjelmistoa L4 ajoneuvoille erityisesti ensimmäisen/viimeisen kilometrin kuljetuspalveluihin. Ohjelmiston kehityksessä ja antureiden valinnassa on alusta asti tavoiteltu täyttä toimivuutta kaikissa suomalaisissa sääolosuhteissa. Pääantureina käytetään 3D-laserkeilaimia sekä kameroita ja ajoneuvotutkia. Esityksessä käydään läpi Sensible 4:n liiketoimintamalli, asema arvoketjussa sekä käytetty teknologia pääpiirteittäin.

Webinaari oli maksuton, mutta edellytti ennakkoilmoittautumisen.

Lisätietoja: office [at] automaatioseura.fi, puh. 050 4006624

Suomen Automaatioseura ry