ASAF Kahvit: Toimilohkokaavioiden obfuskointi

24.11.2023 13:30 - 14.11.2024 14:00

Aiheesta alustaa: Antti Pakonen, VTT. Vapaamuotoinen Teams-keskustelutilaisuus alustuksen pohjalta.

Tervetuloa ASAF Kahveille!

ASAF Kahvit on vapaamuotoinen Teams-keskustelutilaisuus alustuksen pohjalta.

24.11.2023 kahvien aiheena on Toimilohkokaavioiden obfuskointi
Aiheesta alustaa Antti Pakonen, VTT.

Obfuskointi on prosessi, jolla ohjelmistoa monimutkaistetaan niin, ettei lähdekoodia lukemalla saa enää toiminnallisuudesta selvää. Tahallista vaikeaselkoisuutta voi käyttää sekä hyviin että pahoihin tarkoitusperiin esim. kyberturvallisuusmielessä. Kun IEC 61131-3 -standardia lukee oikein suurennuslasin kanssa, niin moni toimilohkokaavioita (FBD) visuaalisesti sotkeva tekniikka on hieman yllättäen sallittu. Ja sama juttu käytännössä monissa PLC-ohjelmointityökaluissa.

Materiaalia aiheesta

Antti Pakonen on julkaisut aiheesta paperin: "Obfuscation of function block diagrams",
International Conference on Emerging Technologies and Factory Automation (ETFA), Sinaia, Romania, September 12-15, 2023 -kongressissa.

Antin kongressijulkaisun preprint nähtävissä täällä

Antti Pakonen alustamassa aiheesta ASAF Kahveilla

ASAF Kahvit jatkuvat parittomien kuukausien viimeisenä perjantaina klo 13.30-14.00/14.15 Automaatioseuran Teamsin kautta.

Lisätietoja: office [at] automaatioseura.fi

#functionalsafety #security #cybersecurity #industrialautomation